maandag 29 november 2010

024 Sossusvlei - vrijdagavond 19 tot maandag 22 november

Sesriem en Sossusvlei
Sesriem en Sossusvlei zijn wereldberoemd om de prachtige woestijnduinen en de valleien die ertussen liggen. De duinen en de valleien liggen in een park. Eerst rij je van Sesriem 60 km het park in langs de duinen op een asfaltweg (de enige in de verre omtrek,aangelegd om het grootte aantal 4x4 track’s tegen te gaan). Dan is er een parkeerplaats voor gewone auto’s, 5 km verder is een parkeerplaats voor 4x4 autos. En dan loop je vandaar de Sossusvlei - de bekendste – in. Of andere valleien die daar ook zijn.
Over de namen van de valleien:
Een aantal van die valleien kunnen worden bezocht, de meeste mensen nemen vooral de Sossusvlei.
Sossusvlei is Nama taal en betekent “ verzamelplaats van water”.
Deadvlei slaat op de grote dode kameeldoornbomen; doodgegaan door het zout.
!Naravlei slaat op de !Naraplanten die er groeien
Hiddenvlei spreekt voor zich.

overzicht van Sesriem en Sossusvlei

Sossusvlei en omgeving

De woestijnduinen zijn in de eerste plaats afkomstig van sedimenten die door de Oranjerivier zijn afgezet, lang geleden.
De duinen die de vallei omsluiten zijn van verschillende soorten zand. De valleien zijn meestal droog, maar de duinen vullen ze niet op. Dat wordt gedeeltelijk verklaard doordat er een zeewind is enerzijds en er anderzijds sterke oostelijke bergwinden zijn. Die houden de duinen op hun plaats. Daarnaast valt er eens per 2 tot 7 jaar veel regen die dan de Tsauchab rivier enorm doet zwellen en veel zand meevoert. Het zand/ de duinen worden vanuit het zuidwesten gevoed en oa de Tsauchab rivier heeft de strijd tegen de duinen verloren en komt niet meer in de Atlantische Oceaan aan, maar stokt in de Sossusvlei ca 100 km van zee. De laatste keer heeft het veel geregend in Sesriem maar heeft het water de Sossusvlei niet gehaald, die is voor het laatst in 2001 vol geweest. Daarna moet terug worden gegaan naar 1986 toen door regen grote regenval alle valleien vol en ook die naar Sesriem voor een groot deel.
Daarna is er regen geweest in 1989, 1990, in 1997. De laatste paar jaar is er geen of nauwelijks regen gevallen. Maar dat verklaart niet alles, men weet het ook niet precies.
Een bijzonder verschijnsel is nog dat de Atlantische Oceaan ‘s morgens wolken en nevel naar binnen brengt (de Sossusvlei ligt ca 100 km van zee). Niet iedere dag, maar wel regelmatig. Dan lijkt het alsof het de gehele dag mistig blijft. Maar om 10 uur is het opgeklaard. Dit is erg belangrijk voor de plantengroei en de dieren die er zijn. Door de ochtendmist is er nog enig leven mogelijk.

wolken trekken binnen in de ochtend

Van de kleine dieren (reptielen, kevers etc) zien we dezelfde dieren en sporen als die we in de woestijn bij Swakopmund hebben gezien. Van de grotere dieren zijn hier alleen de Gemsbok, Springbok en Struisvogels, voor leeuwen,giraffen en andere antilopen, etc is het hier veel te droog.

Ons verblijf in Sesriem en Sossusvlei
Wij verblijven bijna drie dagen in Sesriem en de Sossusvlei en maken van alles mee.
Het is beslist een topper van ons verblijf. De prachtige glooiing van de zandduinen, de wisselende kleuren bij verschillende lichtval: diverse tinten oranje, geel, wit, bruin en grijs. Een bijzonder natuurverschijnsel.

‘s Ochtends vroeg klimmen we een duin op om de zon te zien opgaan. Haast nog mooier dan de zonsopgang zijn de duinen die de zon dan beschijnt en de lijn die je over de hele vallei ziet opschuiven van donker naar licht.

de door de opkomende zon beschenen duin

Kees klimt .... en daalt af.

En op een avond klimmen we een andere duin op (Elim Dune) voor de zonsondergang. Daarbij geldt zeker dat het uitzicht dat je van bovenaf op de vallei hebt en de schaduwen van de zon die daarover glijden het mooiste zijn.

Drie keer rijden we de 60 km het park in om bij het begin van de Sossusvlei en de andere valleien te bezoeken. De eerste dag doen we wat ieder doet: na de 60 km asfalt met de fourwheel drive naar de parkeerplaats vlakbij de Sossusvlei. We bezichtigen de prachtige vallei en klimmen een grote duin op. Dat geeft een fantasties uitzicht op de omringende duinen en op een aantal van de vleien. Daarna bezoeken we nog de Deadvlei.
Alles lijkt heel kaal, maar bij hellingen omgeven door duin komen toch ook groene struiken voor, goed voorzien van doorns: de !Nara bloemen (het uitroepteken staat voor het klikgeluid in de Nama taal). Tevens wat eerst kale bomen of struiken lijken, zoals hier de camelthorn tree, blijkt toch prachtig te bloeien

de Sossusvlei

!Nara struik

!Nara bloemen

de camelthorn tree

toch ook met bloemen

Deadvlei

De tweede dag zetten we de auto op de gewone parkeerplaats neer en struinen we de duinen in, eerst nog even langs het 4x4 pad, daarna snel op eigen richtings gevoel naar de minder bezochte maar net zo mooie !Naravlei. Deze heeft meer kleine zandbergjes en lijkt ons nog groter. Op de terugweg proberen we via een andere vallei te gaan, de Cessna Pan. Maar dat lukt niet, we vinden die niet, blijven te dicht onder het 4x4 pad. We komen al dwalen in een vallei en daar zien we prachtig struisvogels, springbokken en gemsbokken.

we struinen door de duinen

Geer op een zout pan in de duinen

we volgen struisvogels die de hoek van het duin omgaan

en we komen weer in een mooie vallei, de Cessna Pan

waar we meer dieren zien: Oryx

en een groep springbokken

duinvorming ook in het klein

een roofvogel? We kunnen hem in onze kleine gids niet terug vinden.

En Kees maakt op een namiddag nog een afdaling in de Sesriemcanyon. Een kleinere rivier die uitkomt op de grote Tsauchab rivier (de grote rivier die van Sesriem naar de Sossusvlei loopt en meetsal droog is) en ook mee doet in het proces van de Sossusvlei onderwater zetten. De cayon heeft zich de laatste 2 millioen jaar gevormd

het inslijp proces

En dan de camping waar we in het vorige hoofdstuk al iets van zeiden. We verkassen van de mooie plaats die we eest hebben zie vorige hoofdstuk naar een nog mooiere plaats.De onderstaande foto’s geven het uitzicht: de eerste naar het noorden, de tweede naar het westen, de derde naar het zuiden waar ook de ingang naar het Park gezien wordt en de vierde naar het oosten waar Geer komt aanlopen naar onze boom met wagen.

Het uitzicht in noordelijke richting

Het uitzicht in westelijke richting

Het uitzicht in zuidelijke richting tevens de ingang naar het park

En dan de oostelijke richting, zo vrij stonden we.

een afdruk van de springbok die we ‘s nachts om de auto hoorde de volgende ochtend in ons bandenspoor.

de volgende ochtend. Bij opkomende zon.

ons “slakken” autootje voor het opbreken de derde ochtend

De laatste dag gaan we voor de derde keer het park in. Nu bezoeken we de Hiddenvlei, ruim een uurtje wandelen ( 4 km) cq door het zand ploegen. Zowel heen als terug waren we de enige. Het is heerlijk in deze total verstilde omgeving. We lopen de vlei door voor ruim een uur.

op weg naar de Hiddenvlei

de Hiddenvlei

in de Hiddenvlei

nogmaals de Oryx

Ca half een komen we weer terug bij onze camping we lunchen daar in het restaurant en zeggen de Sossusvlei en Sesriem vaarwel Het zijn drie prachtige dagen geweest.